tiistai 1. syyskuuta 2015

Ensitreffit alttarilla - ajatuksia

Tänään alkoi Ensitreffit alttarilla -ohjelman uusi kausi. Vaikka kyseessä ei varsinaisesti ole hääohjelma, ajattelin kirjoittaa ohjelman aikaansaamista tunteista. Ohjelmassahan on kyse paljon tärkeämmästä - rakkaudesta ja kumppanuudesta. Uskaltaisinko itse koskaan lähteä ohjelmaan mukaan? En usko, eikä onneksi tarvitse miettiä, lähtisinkö. Ohjelmassa on kuitenkin "pakko" tutustua toiseen yksiä treffejä enemmän, mikä on mielestäni hyvä asia. Ensivaikutelma saattaa nimittäin olla aika paljon erilainen, kuin mitä ihminen oikeasti on.

Kuva

Ohjelmaa katsellessa aloin miettimään omaa parisuhdettani. Mitkä tekijät vaikuttivat siihen, että meistä tuli pari? Mitkä ovat suhteemme vahvuuksia ja heikkoja kohtia? Ja millainen sitten on hyvä parisuhde?

Me molemmat olemme melko turvallisuushakuisia ihmisiä, lojaaleja kotihiiriä ja pysyvyys on elämässä tärkein juttu. Meistä kahdesta luultavasti minä olen muutoshaluisin, muutokset eivät ahdista ja pystyn niihin mukautumaan hyvin. Mies polkee enemmän jarrua ja kyseenalaistaa. Minä innostun herkästi ja toisaalta uudet innostuksen kohteet myös melko nopeasti menettävät viehätysvoimansa. Minä olen haaveilija ja esteetikko, mies käynännöllinen - ja tästä käytiin erityisesti remontoinnin aikana kiistaa. Minä olen huolellisempi ja mies hieman suurpiirteisempi.
 
Kuva

 
Me emme ole toistemme vastakohtia. En rehellisesti sanottuna usko, että voisin saada pysyvän parisuhteen aikaan itseni täydellisen vastakappaleen kanssa. Vastakohdat kylläkin täydentävät toisiaan jossain määrin. Samat tavoitteet parisuhteessa ovat tärkeät, ne auttavat ns. pelaamista yhteen maaliin. Jos toinen haluaa omakotitalon, kolme lasta ja koiran, mutta toista osapuolta viehättävät enemmän matkustelu, harrastukset ja sosiaalinen elämä, onko suhteella tulevaisuutta?

Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa puhutaan paljon yhteisistä arvoista ja kunnioituksesta. Arvothan muodostuvat ihmiselle kasvatuksen ja kokemusten perusteella. Onko samanlainen kasvatus ja perhetausta tärkeää? Onko suhde onnellinen, jos nainen on miehelle vain sisäkkö ja kokki tai mies naiselle automekaanikko ja leiväntuoja?
 
Kiva kuva vaikka me ei koskaan ollakaan katsomassa auringonlaskua. Kuva

Tärkeintä kuitenkin ihmissuhteessa on luottamus. Tämän olen viimeaikoina saanut huomata hieman ikävälläkin tavalla, kun olin ystävälleni kertonut luottamuksellisia asioita ja hän oli ne kertonut toisille ystävilleen eteenpäin. Onneksi mieheeni voin luottaa ja hän ei juoruile asioitani eteenpäin. Oma mies taitaakin olla ainoa ihminen, joka todella tietää, mitä ajattelen. Aika ihanaa näin, eikö?

Ja koska on pakko sanoa se viimeinen sana. Parisuhde vaatii työtä ja tahtoa. 'Tahdon' on paljon enemmän kuin myöntymys ottaa tuo toinen aviopuolisoksi. Se on tahtoa tehdä parisuhteen ja yhteisen onnen eteen töitä. Tahtoa voittaa vaikeatkin ajat. Tahtoa olla yhdessä aina.

Kuva

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti